torsdag 3. januar 2008

Oppsummering av fjoråret!

Nå er hverdagen over oss igjen, og like godt er det. Ingen nyttårsforsetter for min del, men en del planer har jeg jo da.
Første som skjer på det nye året er at pc'n ikke får startet "windowsen" i det hele tatt, dette skjedde i går, så nå har jeg datatilgang på nåde fra sønnen...

Jeg tror jeg må vurdere en ny pc snart, men det er ikke med veldig glede akkurat.

Fjoråret bragte en del endringer her i gården, jeg sa opp jobben på bakeriet, IPT er blitt en ikke ubetydelig geskjeft i tillegg til tradisjonell gårdsdrift, og vi startet samdrift med en annen melkeprodusent.

Ny hest kjøpte vi, og hundeengasjementet har økt.

Alt dette innebærer mange nye, gode kontakter og venner :-)

Et annet, men ikke mindre høydepunkt, var konfirmasjonen til Ingebrigt!

Jula ble koselig, julaften feiret vi her hjemme, sammen med bestemor og bestefar. De lager verdens beste hjemmelagete lutefisk, til og med luten er hjemmelaget av bjørkeved, ikke noe juks med kaustisk soda her nei! Forøvrig merkelig at det stoffet er tillatt i matproduksjon, når man tenker på hvor mye rart man forbyr, tenker blant annet på at EU pirker i kanelsnurrer, for kanel er usunt i store mengder... (Tenker noen på om noen har for lite papirer å flytte på?)
Kaustisk soda er i alle fall noe jeg forbinder med tette toaletter, og oppbevares utigjengelig for barn, så da er vel kanelsnurrer noe som må låses inne også?

Jaja, lutefisken vi har på julaften er i alle fall nydelig, med tynnlefse, meierismør og poteter, og melkesuppe til forrett er jula reddet.

Jeg skal lære meg å lage lutefisk på dette viset selv, og samme kokk skal få lære meg hvordan han lager rakørret også, for han har utrolig god rakfisk, og kokken er bestefar.

1. juledag var vi i barnedåp i Skatval kirke, hvor lille Gabriel ble døpt. En trivelig dag, hvor vi fikk samles.

Ellers var jula rolig, vi var bortbedt en kveld, og vi hadde besøk et par dager, samt at mormor og morfar var hos oss et par dager.

Nyttårsaften ble feiret hos Johanne, Tone og Jan Egil i Hemne. Deilig kalkun med tilbehør sto på menyen.

Ingebrigt jobbet seks dager på Torshus Folkehøyskole i juleferien, der steller han med hestene, det er to til tre som jobber der på dagtid hver dag.

Det var kort oppsummert 2007 , med jula som fin avslutning!

Mona

Ingen kommentarer: