onsdag 2. april 2008

Dramatikk i Groeggen

Kattungene 5 dager gamle.

Vi fikk oss nettopp et adrenalinkikk, her i huset. Som jeg har skrevet før så er Kitti og hennes slektninger nervesterke og tøffe. Nå fikk vi merke hvor tøff.


Siden kattungene ble født har vi hatt bra vær, og hundene har vært i gården på dagtid, men de har ligget i gangen i sofaen sin om natten. I formiddag har de ligget i gangen, og i morges var Kitti ut i gangen sammen med hundene, og oppførte seg som normalt.


Men i sted smatt Arkus inn på kjøkkenet når Anders gikk i døra og pratet i telefonen, og Kitti sprang fra stua og kattungene, og inn på kjøkkenet, og rett i hodet på Arkus. Jeg har aldri sett så aggressiv katt noen gang. Hun gikk rett til angrep uten noe forvarsel, og hun gikk etter hodet og øynene. Jeg gikk over Arkus og holdt for øynene hans, som resulterte i riper i lakken min også. Anders prøvde å hjelpe til og han har like fine striper som meg, Kitti hang fast i tommelen hans et øyeblikk... Arkus har vært heldig, han blør fra et øre, og har mange små hakk inntil øynene, men selve øynene berget.


At det kom til å bli bråk hvis hundene kom for nære kattungene forventet jeg, men et slikt raseri var heller overraskende siden hundene og katten er kjent fra før.


Bestemoren til Kitti, Rikkemor, fødte kattunger her inne, og hun hadde redet sitt nederst i garderobeskapet på vaskerommet. Der lå også labradoren vår, Aikoe, den gangen, og vinduet sto opp om sommeren. Rikkemor reiste på jakt hun, mens Aikoe var barnevakt, det var full tillit! Men nå har vi det motsatte. Det må jo legges til at elghundene har en større jaktatferd en labradorene, og kattene merker jo det.


Mona

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ajaj - man skal aldri undervurdere morsinstinktet skjønner jeg.

-Bjørnar

GÅRDSLIVBLOGG sa...

Nei! Jeg assosierte med tegnefilmer. All pelsen på Kitti sto ut som i en tegnefilm hvor katta får strømstøt... Utrolig!
Nåde den reven som vil ha Kitti til lunsj ;oD