mandag 8. september 2008

Frisk?

Ja det virker sånn så langt. Gikk borti fjøset en liten stund etter at Ellen var gått ned bakken til bussen. Kårfolket var godt i gang, men det gjensto noe for meg også. En fødsel var også på gang. Bæring av melkebøtter og vannbøtter til kalvene gikk godt. Flytte kalv og ordne klart til ny "nyføing" gikk også godt. Ikke svimmel i det hele tatt. Vi var to om å hjelpe den nye til "kossibingen", og det også gikk godt.

Nå har jeg nettopp melket kviga, og gitt kalven råmelka si. Kviga var snill som et lam, ingen problemer, og kalven drakk. Jeg var alene om det, men kjente ikke noe til svimmelhet eller slapphet. DEILIG! Nå er det som det skal igjen.

Jeg har ikke tenkt å stresse i dag, skal gå en liten tur med hundene, få med bakken til gards så jeg kjenner pulsen, så får jeg teste det før jeg har tenkt å være med mellomtrinnet på fjelltur i morgen, det får bli den store testen før vi reiser på jakt.

Kjeledressene kokes i maskina, de blir i grunnen ekstra grisete med kalvinger og melkesøl etter dette. Da må jeg vaske litt oftere. Jeg tåler kuskit ganske greit, men fødselskliss og sur melkelukt er jeg faktsik litt dårligere på :-/ Sånn til vanlig kan jeg bruke en kjeledress noen dager før den vaskes, men i dag ble det bare et stell...

Og ja, jeg holdt på å glemme 14-12 til hunnkjønnet(kalvefordeling) ;-)

Mona

Ingen kommentarer: