fredag 15. februar 2008

Galleri Groeggen

Tenkte jeg skulle blogge litt før helga, og mens tørrmoppen befølte hele gulvet samlet det seg nesten en hel hund i hår, det ble mer gråtone enn hvitt, så jeg hadde nesten en Norsk Elghund Grå i min besittelse, den var bare tausere ;o). Tenkte å ta bilde av "hunden" å legge det her på bloggen. Men nesen rynket seg, og hele hunden havnet i "vedspisen" som svenskene sier, altså vedovnen. Det luktet brent...

Vel, et lite utvalg av farfars oljemalerier var en triveligere sak mot helga tenkte jeg så, og så blev det! Har skrevet tekst under hvert bilde.


Motivet er Søndre Groeggen sett fra vest omtrent. Ringavatnet nederst, og i følge maleren er det han selv som ror. Dette er vel et av hans siste store malerier.


Dette er malt fra et foto, og er Søndre Groeggen i eldre dager, motivet er tatt fra sørøst-øst.

Motivet er fra Groeggvika i Ringavtanet, og Sollihaugen i Sandvika sees i bakgrunnen. Bildet heter "Lit De Parade"(Jeg vet ikke hvordan det staves, men det uttales noe sånt som Li Dø Parad" og er fransk for "På Likstrå") Det kan jo være at båten er død, men kanskje han bare skal "trutne"?

Motivet her er fra Mosvik eller der omkring tror jeg, og er malt i -88.


Her er guttene(Ingebrigt i midten og Eirik) i full aktivitet med å snekre hundehus, Ellen er mer opptatt av sin nye kjole :-)



Rollo, vår gamle familiehund, født i -75 og død i -87. Vel tolv år gammel. Farfar foreviget ham, og maleriet hang på veggen i mitt gamle pikerom, nå henger det ved tv'n, det er ikke større enn et vanlig foto.





Dette er motiv fra i dag, Kitti fotfulgte meg under hele fotoseansen. Hun lurte nok på hva det jeg gjorde skulle være godt for.


Og Tupsi da, hun hører at det romsterer i huset og følger med. Tupsi er herlig vitebegjærlig :-) Legg merke til lårmuskulaturen hennes, quartermuskler, hun er totalt utrent fysisk.

Nå kom snøscooteren i gården hørte jeg, den skal brukes til aking i helga, det er IPT helg. Ellen har vært med Anders og hentet den, hun startet vinterferien i dag.

Mona

Ingen kommentarer: