torsdag 29. mai 2008

Elghunder på bjørn

MOR OG FAR! ...JEG TRENGER HJELP! ...DENNE VAR SÅ STOR!

Arkus' datter Blixtra i aksjon med permobilbjørn. Man kan jo forestille seg at det er det hundene i stålos roper :-)Hvis jeg har fattet rett er dette permobilbjørnen som er tatt i bruk på test av hund på bjørn i Sverige. Den er på hjul og fjernstyrt, har skinn og hode fra bjørn, og jeg antar at den lukter av bjørn.



Kom ut da din feiging!

Tintin og Milo med inngjerdet bjørn, en annen måte å teset hundene på.

Jeg fikk telefon fra en av dem som eier en hannvalp etter Arkus i går. Der har de også mye ulv på terrenget, men det er lenger sør i Sverige. Det er uansett hyggelig å få vite hvordan det går med valpene.

Jeg har tenkt litt på dette med elghunder og bjørnetest, og avl deretter. Noen mener det er uinteressant siden de allikevel skal jakte elg, og en unødvendig fokus. Men jeg holder ikke helt med der. Jeg synes ikke bjørnetest skal være noe krav til avlsdyr, langt derifra. Men at individer som tør å lose bjørn går i avlen tror jeg er bra. For vi har eksempel på jaktchampioner som ikke tør å jakte når det lukter ferskt av bjørn i terrenget. Og da hjelper championatet lite... At man følger rasenes utvikling litt på dette området skader ikke. Og hvem vet, snart blir vi opprådde i Norge også, hvis elghunden blir en skopusser så snart det lukter bjørn.(Dessuten står det i standarden at til noen av dem at de stiller det som lar seg stille, som gaupe, grevling, bjørn, elg...)

Ellers ble jeg tipset om en debatt om permobilbjørnen på Svenske Laikaklubbens hjemmeside, jeg synes det er interessant å følge:


Mona

Ingen kommentarer: