tirsdag 1. juli 2008

Hage og hest

Hurdalsrosebusken min er en avlegger fra farmors hage, tror jeg, hvis ikke er det fra mamma og pappas hage... den er tett og fin med mange knopper, og den er vakker:






Så har vi snøballtreet, en avlegger fra tante og onkel i Elvadalen, det har fått litt hard medfart, men det ser ut til å klare seg:



Så har vi kirsebærtreet, som trives litt for godt, det har avleggere som omtrent tar overhånd, og det blir bær på dem også, fritt frem å hente avleggerne:


Og hva dette heter vet jeg ikke, det har bosatt seg ubedt på plena:

Irisen, en avlegger fra tante i Henning:


Enda en lilje, avlegger fra Steinkjer det også:


Søtmispel, jeg tror jeg har kjøpt den selv:


Det jordet som har blitt slått rundt kantene er det vi henter lass fra for å legge på siloen, slik at silogresset i siloene ikke blir varmt og råtner, i skrivende stund presses resten i baller, vi er optimister på været fremover:


Lilli er hjemme foreløpig i sommer, hun pleier jo å være på loffen i fire-fem mnd i sommerhalvåret, er det alderdommen?:


Hun elsker fanget og å bli klødd, men hun er katt, og det er best å gjøre det riktig...:


Så er det akkurat som om Kitti vet at Lilli ikke er selskapelig, for dette var nok til at Lilli stakk:


Lasset lesses av og opp i bandet, dette er bare ett av tre lass i dag, for å redde det som allerede er slått:

Har ridd også i dag, en lang tur i skogen. Kristin lånte Lille Dolph(Dolfen), og ble med, Katja og Ellen også. Første lange tur, og første i skog og litt vått og ulendt terreng her og der. Men det gikk strykende. Tupsi var avslappet, og jeg med. Hun er flink til å gå i terrenget med rytter, selv om hun ikke er erfaren i det hele tatt. Vi travet litt, det gikk bra det også, så tok hun noen galoppsteg, men da ble hun frisk og slo bakut til gangs, to på rad, Kristin så bakføttene hennes over hodet mitt, men jeg hang da på, og beholdt roen, og det var langt hjem, men det ble ikke mer tøys, for det var nok det, hun er ikke så gammel :-)
Nå skal jeg telle opp beholdning i kiosken før Orkdalsrittet, som går av stabelen førstkommende søndag. Noen er påmeldt på å ri åtte mil til og med... Katja og Ellen nøyer seg med i underkant av to mil, og Tupsi er for uerfaren i hodet sitt, så hun får stå over.
Mona

Ingen kommentarer: