tirsdag 23. september 2008

Ahh, atter en gang provosert over rovdyrforskning

En staselig kar da, det må selv jeg innrømme

Først må jeg si, jeg prøvde å "pinge" et blogginnlegg på Dagbladet, men de ignorerte det. Det var et av dem hvor jeg kritiserer rovdyrforskningen og påstandene gjennom de to-tre siste tiår. Jeg nevnte det vel i et innlegg etterpå også. Men det forrige innlegget mitt, om bjørn, det var "pinget", uten at jeg hadde gjort noe som helst for det. Hva er dette da?

Nåda, nok om det.

Jeg fikk skrivekløe, _enorm_ skrivekløe igjen, etter å ha bladd gjennom Trønder-Avisa i dag, og der står det : "Ny forskning viser at gaupa dreper langt oftere enn man har trodd.Reineiere håper nå at forvaltningen endelig vil tro på oppgitte tapstall".

GPS-merking gir forskere ny kunnskap. Og gjett hva som provoserer meg?

Reinere har ikke blitt trodd, og har ikke fått erstattet mer enn 50-60% av tapene, men når forskerne kommer etter blir de vel trodd?

Sånn er det hele veien, det kommer frem med jevne mellomrom for tiden, reineiere og bygdefolk VET, men blir ikke trodd, før forskerne kommer etter...
Dette er et svik som nesten ikke er tilgivelig. Det er å tråkke på folk! Det er uverdig! Folk flest(med el. uten Frp...) tror at sau- og reineiere er svindlere p.g.a. feilaktige opplysninger som forskere har gitt opp i et par tiår og vel så det nå.
Og dette står den norske staten for, som gjerne vil fremstå som verdens beste nasjon på menneskerettigheter, forståelse og hjelp. (Uten at jeg sier det er negativt, bare det at man kanskje skal praktisere det innenlands også, selv om det blir mindre med internasjonal god PR av det.)

Kanskje det er på tide å gi samer og bygdefolk oppreisning etter all latterliggjøringen som er blitt gjort av både media og vernebevegelser. Med full godkjenning av staten og dens "eksperter".
Injuriende er et begrep, det passer vel her?

Jeg skriver av meg høyt blodtrykk nå, men blir beroliget av å tenke på ordtaket:

Den som ler sist ler best ;-)

Mona

Ingen kommentarer: