lørdag 6. september 2008

Balansen gjenopprettet...

..., altså balansen mellom kjønnene på kalvene, nå er det 12 av hvert kjønn. Og nr 4 dette døgnet er på vei. Her er det like travelt som i lammingen. Og hittill er alt godt bra, heldigvis. Når en kalv svakner og må ha ekstrastell har jeg så lite håp for den jeg, at jeg blir kvalm. Derfor, bank i bordet at alle er friske. :-)

Ellers er formkurven stadig stigende, nå må jeg ta meg sammen så jeg ikke overdriver. Har hatt hjelp av barn, kårfolk og venner i dag også, for å få inn en redd kvige som kalva ute i morges. To kalver kom i natt. Vi har slitt litt med noen av kvigene som skal kalve i år, slitt med at de ikke er tillitsfulle. Dette er vi ikke vant med, men vi så tendensen da vi skulle ha dem inn fra utmarksbeitet i fjor, da de var åringer, de var spretne og sky som hjorter. Vi lurer faktisk på om noe digert og loddent med hoggtenner har vært på ferde i fjor. Inne i fjøset er de faktisk tamme som de andre kyrne, og åringene som var på hjemmebeitet. Heldigvis da.

Nå skal jeg ut å se til den fødende, og etterpå skal jeg ta en telefon.

Mona

Ingen kommentarer: