fredag 5. september 2008

Erna Solberg og høyresidens reflekterte hverdag

Har lest litt i Landbrukstidene som kom i dag. Og vet ikke om jeg skal le eller gråte. Erna Solberg hadde åpnet Norturas nye slakteri i Hemnes 21. aug. i år.

"Bøndene går inn i fremtiden med ryggen først" var en av hennes meninger. Og det neste var: "Dere er dyktige også, for hver gang jeg går i butikken blir jeg lurt. Jeg forventer å finne utenlandske landbruksprodukter, men det jeg finner er norsk."

Jeg har det ikke som Eli Hagen at jeg kaller folk stygge ting, men jeg vil gjerne korrigere når jeg synes folk er på bærtur.

Matproduksjon er ikke sammenlignbart med duppedingsproduksjon Erna. Det er Høyre og Frp som går med ryggen inn i verdens fremtidige matproduksjonsutfordringer. Sorry, men sånn er det!

Og hvorfor finner du ikke utenlandsk mat Erna? Jeg finner ganske mye jeg, men så er det jeg som handler her i huset, alltid. Og det er ok med utenlandsk, så lenge det er produkter vi ikke kan produsere i Norge pga av klimaet. Men det er ikke bare slike produkter, men heldigvis ikke så veldig mye.

Utspillene til Frp og Høyre om matproduksjon er nesten ned på nivået til påleggene fra EU om hva kommunene må ha inn anbud på. Og når kommunens representant skulle forklare hvordan det fungerte så pratet han om anbud på propeller og duppedingser. Og nye anbudsrunder hvert år el. hvert 3.år Og tilhørerne hans var fremtidige tilbydere av tilbud til mennesker i ulike vanskelige situasjoner. Hyppige anbudsrunder om duppedingser er noe annet enn å lage utrygghet, ustabilitet osv i en person med angsts hverdag med at plassen vedkommende har skal på anbud jevnlig. Og hvordan skal man være en trygg tilbyder hvis man skal slåss med anbud jevnt? Det er med stabilitet og trygghet man kan hjelpe medmennesker. Anbudsrunder kan det kanskje være, men man må vurdere tidsperspektivene. Jeg holdt på å rive av meg flettene da han pratet som om mennesker er duppedingser.

Og jeg holder på å rive av meg flettene når jeg hører at matproduksjon sammenlignes med hvilke som helst bedrifter. Når ble mennesker og levende organismer til duppedingser for de fleste av besserwisserne i verden?

Utfordringene til verdens matproduksjon stiger i takt med klimautfordringene. Pluss alle utfordringene naturen ellers gir. Naturen er mer ustabil og uforutsigbar enn børsen Erna. Nevner det bare, sånn i tilfelle du ikke har tenkt på det.

En forholdvis frisk (men likevel en anelse varm) Mona ;-)

Ingen kommentarer: