onsdag 17. september 2008

Kirken og homofile

Sitter å hører på debatten etter at Biskop Kvarme reagerte på en vielse av et homofilt par.

Selv har jeg en tro på at det er noe Mer, men fine Kirkebygg trengs ikke for min del, naturen er den fineste Kirken.

Jeg har lært at det finnes En som skal dømme, og for meg betyr det at prester og biskoper tilstadighet tillater seg å ta en rolle de ikke har blitt gitt. Det gjenstår da å se hvem som har levd riktig og ikke riktig til en annen fase, eller? Folk som viser intoleranse og bygger opp under mobbing kan vel ikke ha mere "fasitsvar" enn andre?

Min respekt for den toleransen og nestekjærligheten Kirken burde stå for, får seg noen knekker innimellom. Ikke så rent sjelden faktisk. Men alle strever vel etter å finne den "riktige" veien, og blir vel tilgitt. Heldigvis.

Bibelen er så åpen for ulike tolkninger at vi har utrolig mange ulike trosamfunn innenfor Kristendommen. Det betyr vel at alle burde være ydmyke i forhold til dette?

Vel, Kirken har sine rettigheter som trosamfunn, og det skal også respekteres.

Så det jeg tenker er at alle som synes at mennesker skal behandles med lik respekt så lenge de ikke skader andre, burde finne andre arenaer å markere sin kjærlighet på, enn vielse i Kirken, bare for å støtte opp om toleranse og nestekjærlighet. Dommen får vi ta siden, jeg er overbevist om at vi ikke blir utstøtt fra det gode med å være gode :-)

Mona

2 kommentarer:

Anonym sa...

må si meg så enig med deg.At de kan være så mye prest eller biskop som bare det, for det er ikke de som skal dømme til slutt. Synnes det blir så feil at de skal bestemme slikt i det helle tatt

GÅRDSLIVBLOGG sa...

Næmmen hei, så trivelig å se deg her igjen, jeg hadde nesten trodd du ikke var innpå bloggene lenger :-)

Velkommen tilbake!