fredag 5. desember 2008

Bilder fra ridebanen i bruk

I går formiddag fikk jeg endelig tatt noen bilder av ridebanen i bruk, den har vært brukt siden lørdag, med hviledag tirsdag. Men det har vært like før mørkets frembrudd, og da blir det dårlige bilder. Disse er også justert i dataprogrammet for å bli lysere.

Tupsi var mer urolig fra første stund i går, enn alle de forutgående dagene, da har hun bare tuslet etter som en gammelhest. I går startet uroen før vi kom ut. Jeg tenkte på hvorfor, for det var fint vær og vindstille, mye vind kan uroe hestene. Jeg tror endringen i rutinene var årsaken. Vanligvis blir Tupsi leid ut først, mens Katja går selv etter oss. Og det bærer rett i luftegården til rundballemat. Og så, utpå ettermiddagen har jeg tatt opp Tupsi for trening.

I går leide jeg Katja ut og i luftegården, så hentet jeg Tupsi og salet opp. Hun hadde spist høy til kvelds, natt og morgen, og så bare stått litt i boksen. D.v.s. at hun var lett i magen sin, og at Katja hadde "gått fra" henne. Jeg tror det var nok. Tidligere har hun vært tung i buken av rundballe og hun har forlatt Katja...

Så under longeringen var det også egentlig uro, hun var oppmerksom på alt, og var litt vanskelig å få dempet tempoet på, men det ble til slutt :-)

Treningen er som sagt for å styrke henne, og galoppen er blitt roligere og jevnere bare på de fire treningene forut denne uka. Jeg longerer ikke mer enn ti minutter hver vei, men det er tung trening, og det er uaktelt med galopp hele tiden. Vi har faktisk vært svært forsiktige, tatt noen steg, så trav, tatt en runde, så trav, osv. Men i går måtte hun bare få finne ut av å roe seg selv, så det ble ganske mye galopp. I tillegg til dette trener jeg mye på overganger på stemmen, skritt til trav til skritt til holdt til skritt til trav til galopp osv.

Her er Tupsi oppmerksom på noe oppi Bjørkhaugen, altså nabogården, det var litt sånn hun var i går, alt var mystisk... :

Her er hun i avbalansert skritt, sånn vil vi ha det(dette er omtrent mot slutten av økten):
Her er galoppen samlet og mye bedre enn tidligere, altså fire dagers trening, dette er femte dag, og stor fremgang :-):
Her er det også bra:
Ferdig:
Noen lurer vel på hvorfor jeg ikke har gjort dette før, men longering krever jevn flat mark og egnet underlag, d.v.s. at det er få plasser utenom ridebaner som egner seg. Så lurer vel noen på at tøylene er tatt mellom fremføttene på hesten, de er forøvrig knytt sammen over salen.
Dette er for at hesten skal ned med hodet og opp med ryggen, for å få med rygg og bakpart i treningen, da samles hesten og blir balansert og "rund" å ri på. Jeg velger å ha tøylene sånn halvslakke for at Tupsi skal kunne "gi seg selv ettergift", en westernhest skal gå samlet på slakke tøyler, og hvis jeg strammer som man klassisk gjør på innspenningstøyler, tror jeg at det vil være tyngre å forstå for henne senere, at hun slipper trykket fra tøylene straks hun samler seg.
MEN det er bakdeler med denne måten å longere på, man må passe på nøye at det ikke blir krøll med føtter og tøyler!
Mona

1 kommentar:

Hegepii sa...

så fin hun begynner å bli! utvikler seg jo bare mer og mer. :) har ikke sett den type longering før, men tipper det er noe av det samme jeg har prøvd i det siste, å ha glidetøyler festa i salen, gjennom bittet, og under i gjorden? Chaval jobber iallefall veldig godt selv når jeg gjør det på den måten.. :)