lørdag 31. januar 2009

Min "overtro"(?)

Her leter jentene etter et par gamle skøyter, så jeg vet hva jeg skal i dag; ta med meg kaffe og være på Hostovatnet. Og finner de ikke skøytene, så har de likevel nye å ta... Og jeg har ingen skøyter, så det blir sko ;-)
Hestene skal få være i ro i dag også ( i go'være ... ), de fikk vaksine forrige kvelden, og kan like gjerne ta det med ro i dag også. I morgen kan vi ta en rolig økt uten svetting.

Ellers, kan ikke la være å nevne Snåsamannen jeg heller, det blogges visst i hytt og pine om han og alles meninger og egne meninger.

Jeg har en mening om hele saken, jeg leser boken om Snåsamannen på senga for tiden, fordi jeg er nysgjerrig. Først vil jeg klargjøre; jeg tror det finnes mange kvakksalvere der ute, og jeg mener folk skal være kritiske med god grunn!

Men jeg mener også at hetsen omkring kjente personer som har hatt positive opplevelser med Snåsamannen er hinsides. At flesteparten vil sko seg på "liksomevner", betyr det ikke at en og annen faktisk har uforklarlige evner. Og så kan man spørre seg om en person hadde maktet å ta i mot mennesker til alle døgnets tider gjennom flere tiår, gratis og uselvisk, mens familien har måttet vike, hvis det ikke var noe der? Det er umenneskelig utholdenhet egentlig. Han har ikke akkurat annonsert etter kunder...

Altså, menneskeheten og legemedisinen erkjenner hele tiden at de ikke forstår alt. Forskningen beviser det. For ellers hadde den vært overflødig(?). Forskning er nødvendig innen helse og medisin. Men den gir kontrabeskjeder tilstadighet. D.v.s. vi har lenge igjen til vi forstår alt. Og kan kurere alt. I mellomtiden gjør man så godt man kan etter det man tror og vet.

Og her handler det om åpne sinn, eller?

Man burde være åpen for muligheter, og løsninger, og for at ikke alt kan forklares pr. i dag.

Så uansett; Snåsamannen har hjulpet mange, har sikkert skremt mange fordi han "ser", og ikke maktet å hjelpe alle.
Det blir omtrent det samme som legemedisinen, bare at de "ser" ikke, men en del skremmer likevel fordi de har manglende ydmykhet til sin rolle som kyndig.

Placeboeffekten brukes som en mulig forklaring. Den kan brukes på store barn, og voksne, men ikke på spebarn og dyr...

En ting har jeg merket meg, de som er forespurt som "eksperter" (psykologer osv) i media, har ikke oppsøkt og truffet Snåsamannen selv, og de virker _lukket_ om fenomenet, hvordan kan de da ha muligheter for å bedømme/uttale seg med tyngde? ;-)

Mona

Ingen kommentarer: