torsdag 29. januar 2009

Hesteprat med hundekrydder

http://www.dagbladet.no/2009/01/29/nyheter/utenriks/posten/hunder/4594736/

Jeg må innrømme at jeg trakk litt på smilebåndet av denne artikkelen, men egentlig er det bare triste greier. Utrygge hunder og utrygge postbud, hvem har ansvaret? Jeg har selv hunder som gjerne vil hilse overdådig, men de trenger ikke bestikkes, de er bare glade. Og jeg er alltid til stede hvis hundene har mulgheter for nærkontakt med postbudet. Og jeg må si det at postvesenet burde sette grenser, la regningene til ubrukbare hundeeiere gå til inkasso, hvis de ikke henter posten selv, evt. sørger for at hund og postbud slipper å møtes. Så enkelt burde det være...

Nå vil jeg fortelle mer om Katja. Ellen skulle stenge bak oss på banen i går også, og da det var klart kom Katja som sist til Ellen. Ellen begynte å gå fra Katja, men ponnien trasket etter, og stoppet ved Ellen hver gang Ellen hadde stoppet. Ellen begynte å løpe små halvrunder, Katja løp ikke, men hun gikk etter, bare tok innersvinger ;-) "Katja er smartere enn deg", sa jeg til Ellen, "hun sparer krefter med å gå innersving, mens du løper store yttersvinger!" ;-)
Spøk til side, det er bare herlig å se et slikt samspill mellom ponni og jentunge :-)

Tupsi derimot, var ikke i slag i går, sist gikk det jo smertefritt, hun startet bra, var bli og gikk pent opp til banen med meg på ryggen. Og begynnelsen gikk bra, men så begynte hun å bli motvillig, og virket småsur. Ørene ble flate, og protestene kom på løpende bånn. Jeg kunne jo ikke gi meg, så hun fikk klar beskjed når hun slengte på en bakfot og viftet med halen, så det bar fremover igjen, og vi fikk til positive avslutninger på det vi trente på. Så red vi en ektra liten tur før vi red hjem. Det gikk fint, men nesten hjemme begynte ørene å bli flate igjen, det kom et bukk også. Vel hjemme, skulle jeg ta av salen, og tenk, salen hadde ikke ligget helt bra bakerst, så hårene var gnisset i alle retninger. Tupsi var altså sur fordi ikke alt var som det skulle være med utstyret. Altså; atter en gang får jeg et tegn på at Tupsi er en veldig positiv hest, men prostesterer ved ubehag, og hvorfor skulle hun ikke få lov til det? Jeg må bli flinkere til ikke å bedømme alt som ren motvilje. Heller sjekke en gang for mye.
Vi bruker built up pad under salen, det har jeg beskrevet for lenge siden. Men hun ser ut til å ha bygget muskler av longeringen i venter, hun ser kraftigere ut over skulderpartiet, kanskje vi må tilbake til "flat" pad?

Mona

1 kommentar:

Anonym sa...

Er glad jeg ikke er postbud.
Har hund selv, men har stor respekt for de firbente. Man skal ikke glemmer at de opprinnelig stammer fra ulvene, også de minste.
Klem