lørdag 28. februar 2009

Gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør!

Mona lurer på om man burde nekte sine barn å se nyheter? Det er jo greit når det advares mot sterke scener. Men hva med mobbing? er det greit å vise barn at det er greit å mobbe?

I kveld ble en psykolog intervjuet angående politikeres lite gjennomtenkte måte å sette kallenavn på kolleger, og selvfølgelig var han betenkt. Flere klipp med diverse lite flatterende klengenavn ble sendt, servert av et knippe politikere.

Og jeg? Jeg lurer på hvordan vi skal få barn til å la være å kalle sine medelever, medspillere og motspillere osv, diverse nedsettende, mobbende og sårende klengenavn når de øverste folkevalgte kan nedlate seg til slik uforståelig hersketeknikk. Det er grusomt, med grusomme konsekvenser.

Her skal mobbing bekjempes i skolegården, og så er det helt greit blant voksne så lenge det foregår i det offentlige rom?

Trenger jeg å si mer?

Mona

4 kommentarer:

Ellinor sa...

Min yngsta dotter hade en lärare som hade sådana fasoner för sig. Han plockade ut "Veckans mobboffer" som han retade hela veckan ..
Det är flera år sedan nu, jag blir förbannad bara jag tänker på det ... !

GÅRDSLIVBLOGG sa...

Ja, man blir forbannet...

Anonym sa...

Lurer på om de engang har reflektert over dette?
Inlegget ditt burde sendes alle politikere og øvrighetspersoner!
Godt skrevet

GÅRDSLIVBLOGG sa...

Takk :-)