tirsdag 10. februar 2009

Video: Arkus med tvillingku

Var småfrossen sent i går kveld. Et par stykker har hatt halsondt og litt feber her i huset like før, og i helga. Jeg våknet med litt halsondt og tenkte at jeg må vel være litt forsiktig i dag. Men, Arkus stakk ut ved et uhell i morges, Anders sto igjen med Buffy i bånd, liksom; "Shit, feil hund..." Arkus lot seg ikke kalle inn, han fant en elgku med tvillinger bak låven i skogkanten, det er to timer siden nå. Elgene vandret nesten uanfektet inn i skogen for en halvtime siden, Arkus ville holde dem med selskap.

I alle fall, jeg ga blaffen i halsen og ville filme, for det har jeg hatt i tankene i snart sju år, Arkus blir sju år på mars.

Elgkua var ikke helt uanfektet da, jeg hadde vinden på min side og sto åpent på veien og filmet. Nærmere turte jeg ikke med bare kamera som våpen, for kua gjorde små utfall mor Arkus hele tiden. Hver gang Arkus har en liten pause i losen har kua gjort utfall.

Dessverre har jeg får dårlig kamera til dette: -(

På denne videoen skimter du en hvit flekk som rører seg litt midt på, det er en hvit elghund, Arkus, som skjeller elg :-) Litt til høyre skimter du av og til noe lyst som rører seg mot skogbunnen, det er elgkuas lyse føtter, og ved et tilfelle kan du skimte en liten snøføyk, det var et av utfallene hun gjorde.

Uansett, Arkus lot seg kalle inn nå etter to timer, og er så stolt av seg selv.(Vi prøvde ikke mer i mellomtiden). Han oppdaget meg mens jeg filmet, da var han ned til meg en tur, men sprang opp igjen. På bildet under her skimter man Arkus midt på også.

Jeg skal seriøst vurdere et skikkelig kamera, her hadde det blitt mye bedre film bare dyrene hadde stått slik at ikke lyset fra himmelen hadde stått i mot, jeg testet det. Skal man ta bilder i naturen er det svært interessant å få det bra på 70m avstand... For mer var det ikke til dyrene. Noen ganger bare 50m. Og med bedre muligheter for justeringer angående lys. Jeg har lite peiling, men jeg kan finne info blandt bloggerne :-) Dette er foresten mobilkameraet, det er ikke dårligere enn noe annet vi har.

Mona

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hvordan gikk det med halsen din da?
Tenk så iherdig og inbitt han var, to timer i full beredskap. Han sov vel resten av kvelden kan jeg tenke meg?
Og tenk på kua og kalvene da, som måtte høre på bjeffingen i to timer... de drømte nok om natten de også?

GÅRDSLIVBLOGG sa...

Halsen min er ikke bedre, men ikke verre heller, faktisk tror jeg en tur utenfor gården i tett folkesamling var verre for halsen. Tung luft og annen bakteriaflora.

Arkus er snart veteran og like energisk, en sånn økt sliter ikke på han, litt mer avslappet, men straks ready for action.

Og elgene, de holder nå til her, de var ute med Arkus 2-3timer fredag kveld også, men de flytter ikke. Arkus er ikke noe annet enn litt irriterende for dem. Kalvene eter og bryr seg ikke, bare kua gjør utfall og er sur. De bruker ikke ekstrakalorier for en skarve hund. Blir elgene her, blir det snart restriksjoner for Ellen i akebakken, for den kua kan nok sjefe på folk også...

Marie sa...

Spanande oppleving du har hatt, berre litt dumt at lyset var sånn at det var vanskeleg å filme.

Takk for kommentar på bloggen min :)