tirsdag 8. september 2009

Litt skriverier i morgentimene

En liten ledig stund før "kontorrunde" og forhåndsstemming.




Det går kjempefint med Ellen og Baikita, Baikita er en snill og rolig hest, hun blir super til Inn på tunet bruk også. Har fått slått på en sko som Tupsi mistet i beitet her, følgelig kunne jeg ikke bruke henne på en uke, men nå skal jeg begynne igjen. Egentlig er hun ikke brukt på fjorten dager, for det har jo vært slått også...

Har begynt å beise gjerdet på ridebanen, det blir tjærebrunt, og jeg ser det blir en rolig farge som harmonerer med omgivelsene. Banen ligger jo ikke nært husene. Men det tar lengre tid enn jeg trodde å beise disse to høydene med liggende panel.




Det har jo kommet flere kalver også, 26 kyr har kalvet, og det er 8 igjen. Men vi har bare 29 båser, så fem kyr må rangeres ut. Sånn er livet, selv om det er vemodig. 3 kyr blir utrangert p.g.a. alder og at melken ikke holder de kravene vi ønsker. De har litt høyt celletall i melken sin, og det forringer kvaliteten.






Ellers begynner forberedelsene til årets jakttur til Norrbotten. Forrige kvelden trimmet jeg meg selv og hundene, i går kveld jukset jeg med kjøretøy á la trekkhundstrening. Det gir best effekt for hundene. Man skulle jo tro at hundene ble slitne etter noen km, men etter noen minutter er de akkurat like spretne som før turen, lover godt før jakta :o) Og en sprøyte hver mot nesemidd er bestilt...

Men det er ikke bare hundene som skal være klare før turen, vi skal kunne reise fra alt det hjemme med god samvittighet også. Helt god samvittighet vet jeg ikke om det går an å ha, sånn midt i kalvinger, småkalver og råmelk. Men vi skal i alle fall forsøke å legge til rette slik at alt går best mulig for alle som er igjen hjemme. Flere bor i huset, så dyrene har døgnvakt :-) Snille barn, snille foreldre og snille venner :-)



Vi er heldige!


Mona

1 kommentar:

bondekone sa...

ser live går sin vante gang hos derre
Kjenner vedmode med at vi ikke har dyr i fjøse når ejg sitter her å leser om at derre har fått kalver:(
Her og driver vi å ordner oss for jakta og for operasjonen jeg ska ha
så her går vi en spenede tid i møtte