fredag 20. november 2009

Bytur

I går var Ellen og jeg en tur til Trondhjem i by'n. Jeg får noen kommentarer på at "vi er aaaldri i by'n vi mamma"... Nei, jeg innrømmer det, det trekker IKKE. Jeg må jo på butikker innimellom, men jeg gjør unna ærender "fort å gæli" i alle fall fortest mulig på nærmeste mulige sted.

I går skulle Ellen inn til spesialist i kjeveortopedi, og det i selveste sentrum, i "Bøndenes Hus" faktisk, som ligger i Prinsensgt, og nære Trondheim Torg. For en gangs skyld igjen fikk jeg parkert i et parkeringshus, takket være at jeg lånte Passat'n på kåret. Det er deilig å kunne betale for den tiden du har stått, i stedet for å gjette med disse parkometerne.

Spesialistene kartla munnen til Ellen meget grundig, dokumentert med bilder, så nå skal vi få en plan for arbeidet i posten.

Etterpå skulle jeg finne en bank å sette inn penger jeg dro på, som ikke var mine. Ikke morsomt å gå i byen med mye kontanter, jeg gjør det aldri, og satset på at andre også skulle tro det i går. Men å sette inn penger var lettere sagt enn gjort. Det skulle til en konto i en lokal Sparebank i Trøndelag, så Selbu Sparebank kunne kanskje hjelpe? Men nei, de hadde ingen kasse... Fikk forslag på Fokus, og gikk med friskt mot, kom inn i et stort rom med stil og forgylninger, tenkte fort at jeg passet ikke inn, her passer fruer med mange penger, ekte rubiner og dyr pels ;o).

Jo, de kunne hjelpe, men da måtte jeg gå ut og rundt hjørnet og inn den inngangen. Jada, jeg takket og gikk, kom rett på en skranke, og ja de kunne hjelpe... ... men nei, ikke når jeg ikke har konto i Fokus, da kunne de ikke sett inn penger i en Sparebank. I byen er i hvertfall ikke alt enklere, for jeg fikk satt inn penger fra de lokale bankene her, og til en annen lokal bank. Tenk at det skal være enklere utenfor storbyen? Jeg har lært!

Papirer skulle jeg også kopiere, men jeg var så lei av å dra på penger, og dermed være ekstra vár på hva som rørte seg rundt meg, at jeg fant igjen bilen og kjørte ut fra sentrum! Ellen var i tvil om jeg kunne finne igjen parkeringshuset under torget ;o) Mamma'n er mere kjent enn hun har grunn til å tro hehe...

Smålei bommet jeg på veien til Horzebutikken som Ellen ville besøke, men jeg kjørte på instinkt over Tyholt, og kom meg rett ned og på Leangen, så fikk jenta besøke Selabua og H-sport i hvert fall.

Så Ikea, det var levelig der i går, vi gikk rundt begge etasjene, fylte en handlevogn og skulle betale. Selv om det var god plass der i går, er det et stort varehus og det rommer mange mennesker, så ved kassene var det sikkert ferietid, for bare fire var betjente, og bare to var for "over femten varer". Da startet mitt utolmod igjen. Minst fem framom i hver kø, og oppfylte varevogner. Puh, uff, f..., grr... et par klarte å snike i køen, dama sprang "som et dumt kvinnfolk" ,kremt, til og fra vognen sin og smilte uskyldig til mannen, bl.a. minst ti små røde lykter fant hun, men da de skulle betale var det en for mye, og mannen måtte legge tilbake(selvfølgelig)... Hun koooste seg. Jeg blir nesten litt misunnelig, så mye enklere det skulle vært å shoppe, hvis man bare kunne kooose seg med det? Damen gjorde i alle fall køventingen litt mere underholdende!
Så City Syd, også levelig i går, fikk gjort unna masse handel før desemberhysteriet setter inn, gjett om jeg er glad, og gjett om det var deilig å sette kursen hjem igjen. Brukte over elleve timer på dette. Da inkludert Rema på Orkanger, innom Eik Maskin(selvfølgelig), aldri ut med bil uten Eik Maskin eller Felleskjøpet på lista...., og fylle diesel til slutt.

Det var gårdslivet i går, detaljert.
I morgen er det julemesse i Laksøyan Grendahus, da er jeg på plass i kjøkkenet der!

Mona

Ingen kommentarer: