mandag 8. februar 2010

Oppdateringer fra Groeggen

Ja, så er det lenge siden jeg har skrevet i bloggen. Det skjer mye for tida. Akkurat i dag har vi snødrev på Groeggbakkan, og jeg har brøytet, hatt ut hester, tatt et par telefoner, meldt inn veieliste og helsekortoppdateringer til Kukontrollen. Og nå fikk jeg lyst til å småprate litt på bloggen da. Vurderer egentlig å legge den på is en stund, men det gjør vel ingenting om den bare ligger her ubrukt heller da? Den eneste faren er vel at hele bloggen blir glemt...

Jeg har tatt på meg ekstrajobb, tilkallingshjelp på renhold på et helsetun. Har hatt noen dager hver uke, og stortrives faktisk. Jeg, som alltid sliter med å motivere meg til vasking? Men humørfylte trivelige kolleger, og det å føle at man er nyttig hjelper på motivasjonen.

Det er nå sånn på norske gårder at man må ut å tjene penger (og mange finner ut hvor lettvindt man kan ha det, på mye høyere lønn...). Vi har årsverk nok til å fylle godt og vel to stillinger, men det er ikke økonomi i det. Resultatet er å få inntekt utenom gården. Her er det ekstrahelp som dyretransportør, vaskehjelp og inn på tunet virksomhet. I tillegg tar vi ekstraoppdrag i onnene med grashøsting.

Det er skremmende utvikling, da prater jeg landbruk generelt. Mat er ikke verdt noe! Det er en utgiftspost folk ser på som helt forferdelig, da får de så dårlig råd...

Vi har det forøvrig bra likevel, vi har nemlig meeget god hjelp i pensjonister, men skal det være sånn?

Intetanende velmenende(?) Frp' ere m.fl. vil gjøre bøndene fri! De vil ta vekk alle reguleringer, fri konkurranse og fri! Fri? Gubban så naivt, så veldig naivt. Men hadde det bare vært så enkelt...

Men det er det ikke. Jeg skal ikke utdype mer om det nå, de som har kunnskapen, har forstått det for lengst, de andre vil ikke forstå. Skummer bare fløten av vinklingen VG og Dagens Næringsliv og sluker svadaen rått.

Men jeg undrer sterkt hvor logikken til de høyresidige partiene er angående nasjonal beredskap. De er veeldig opptatt av hvor viktig et profesjonelt oppegående forsvar er, men hvor godt duger en soldat uten mat da? Skal man stole på at andre forsyner seg med mat til enhver tid, langt inn i fremtiden. Hadde du stolt på at naboen fyller kjøleskapet ditt til enhver tid?

Konkurransevridende virkemidler er man veldig opptatt av å passe på. Men hva når naturen selv er meeeeget konkurransevridende, når det er naturen som setter betingelsene, bør man ikke da ha virkemidler som retter opp dette?

Jeg synes det er betryggende å ha disse virkemidene, for vi har hatt dem og har litt fremdeles, og det er disse som stadig nedbygges, det kan aldri gjøre bonden fri, men det bekymrer meg ikke mest. Det verste er at det låser og avhengiggjør mor Norge! Fritt ja!! (?)



Nok dysterhet! Har skikkelige oppturer med vår kjære Tupsi for tiden.Hun har blitt den ruslepusen jeg ønsket med henne, men med motor som gjør at hun koser seg med en galopp i ny og ne. Hun er lett å be og lett å bremse. Begge hestene fungerer som ønsket. Stresser seg ikke opp av at andre hester løper fra dem, men er heller ikke tunge. Sånn skal det være, og hestene gjør at jeg føler meg privilgert. Tenk å få ha felles hobby, og komme seg ut sammen med barna sine på den måten! Ingebrigt har vært med på et par turer på hest igjen, men da rir han Tupsi, og det er jo greit, synes det fint å bli kjent med Baikita på alle vis også.

I fjøset er det også positivt. Samtlige inseminerte er drektige ser det ut til. 42 stk. Det er altfor mange, men akkurat det er et luksusproblem. På den måten får vi rangert ut de dårligste kyrne(og med dårlig mener jeg ikke syk og svak og dårlig bak, så det er sagt, men dårlige avlsdyr). Og gode men overflødige lar seg nok selge.

Det var forresten en Laksøybygg på VG i helga, en heller spesiell sak. Det er forøvrig melkekvoten på gården denne oksen stammer fra vi leier nå. Legg merke til at intervjueren spør etter årsak, jaja, han kan jo gå i seg selv? ;o))

Nekter å komme på jobb

Mona

Ingen kommentarer: