torsdag 13. desember 2007

Suksess i avlsplanlegging!



Jeg hermer etter kubonde, og linker til en artikkel om suksessen til avlen av Norsk Rødt Fe (NRF).

Jeg er også stolt av dette, og jeg har fulgt med i tankegangen som har ført til denne suksessen i 16 år.

http://www.forskning.no/Artikler/2007/desember/1196939694.42

Det er svært interessant. Og i de senere årene har vi hatt et helt spesielt dataprogram hvor alt registreres. Ikke bare av oss men også veterinærer registrerer, kjøttkvaliteten registreres og melkekvaliteten.

Det registreres størrelse på kalv, kalvingsvansker, kvigevurderinger gjøres og lynnet er viktig.

Men det er omfattende, og jeg kan ikke nevne alt her. Og likevel er det egentlig enkelt også.
Mona

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ho hoo mona, har du gått i ide?


Kram

GÅRDSLIVBLOGG sa...

Ide? jeg har litt svensk igjen � l�re... selv om jeg tenker p� svensk i blandt, og svenske ord lurer seg inn, selv om det er tr�ndere jeg snakker med :-)

Anonym sa...

Ide=vintersovplats(för bland annat björn): gå i ide (äv.)Dra sig undan för en tid)
Bonniers svenska ordbok:))

Alltså har du gått i hi? Eller er det jula som stjeler tid fra datorn:D
Hoppas ni har det bra alla, trevlig advenst:)

Kram Ellinor