søndag 25. mai 2008

Løvetann

Er jeg så stygg da?



Jeg har gått bananas i bekjempelse av løvetann i hagen i dag. Eller, i hvertfall rev jeg opp mye på plena, det sies at hvis vi knepper av blomsten før den blir "hårkaill"så bekjempes den på sikt. Jeg rev opp mange hele røtter også. Ikke spesielt likt meg dette, for jeg har et avslappet forhold til hagen.

Men det ser ut som løvetannen tilpasser seg gressklipperens høyde og får stilker deretter nemlig kortkorte, den gror så gar i små hull i plena. Har det blitt hull etter løvetannen, eller gror den i spor fra kyr og hester som har hatt "fest" i hagen?


Og så blomstrer den rett etter at gresset er nyslått, og da ser den ikke nyslått ut...


Jeg leste nettopp at det var munker som for veldig lenge siden førte løvetannen hit, som nytteplante, medisin. Og vi kan vel si at de lyktes!


Jeg tenkte på dette da jeg herjet som verst, og kanskje kommer løvetannen til sin rett igjen? Det er matmangel i verden, og løvetannen er spiselig.
(I alle fall skal de som står på for at landbruket skal rasjonaliseres og minimeres i Norge til fordel for import, gjerne få ete løvetannen i hagen sin for meg) ;-)


Tok flere ettermiddagsbilder:

Stilig lugg! Bruker du Wella?

Hva er det du forteller? Det kan ikke være sant, har hun virkelig gjort det?


Jovisst, man kan ikke bli sjokkert for noe lenger!

Ikke sovn som uvenner ;-) :

God natt!
Mona
PS Ny bildeside under hunder på hjemmesiden!

Ingen kommentarer: