tirsdag 27. mai 2008

Rundkjøringskjøring...

Så er denne dagen gått også, traktoren kom hjem nå hørte jeg, det betyr at sommeren er begynt antar jeg :-)

Selv har jeg tatt noen telefoner, startet på tegninger av stabburet, tatt en dobbel kjøretime med tilhenger, vært litt husmor og vært i etterlag etter konfirmasjon uti Kusætra.

Jeg snakket med avdelingssjefen for byggteknikk i kommunen og fikk høre at vi må ha en ansvarlig for oppsetting av vedovn med godkjent stålpipe i stabburet, samt at han ville ha tegninger av opplegget. Skisser av dette burde jeg klare selv, det er lenge siden jeg har tegnet, men såpass klarer jeg. Og så har jeg en far som stiller opp og hjelper oss, og kan være ansvarlig, toppers! :-)

Kjøretimen gikk jo greit, har kjørt en del med henger. Men jeg fikk spurt om noe som jeg har undret på. Da jeg kjørte opp for bil, og motorsykkel for den del, så lærte vi om kjøring i rundkjøringer at man kun skal blinke seg ut av en rundkjøring. Og så fant jeg en brosjyre om dette på kommunesenteret nylig, der stod det at man skal blinke seg til venstre før rundkjøringen hvis man skal til venstre(?), og etterpå kjøre som før og blinke seg ut.

Nå fikk jeg forklaring, dette siste er noe nytt, og gjelder nå, men man får ikke feil om man kjører som man har lært. Det er imidlertid ikke helt regelbundet, fordi store rundkjøringer, som Klett-krysset på E6, bruker man den gamle regelen, mens i den lille humpen av en rundkjøring på torget på Steinkjer er det opplagt at man blinker til venstre hvis man skal til venstre. Altså sunn fornuft!(Merkelig at det holder her i landet...)

Vel, så lærte jeg noe med kjøretimen da. Enda en sak om blinklysbruk lærte jeg også, men eksempelkryssene er så lokale at det blir vanskelig å forklare :-)

Nå ser det ut til at godværet kommer til oss!!!

Mona

Ingen kommentarer: