tirsdag 5. mai 2009

Flere vårtegn og litt om elg

I dag har jeg lagt til en ny blogg i min liste, Hillybillyfarmgirl, jeg gleder meg til å følge henne.

Ellers; isen svartner mer og mer, så det er stort håp om at den går snart, og det er et kjempestort høydepunkt hver vår. Små barn store gleder? ;o) Det blir så mye triveligere når det glinser i vannet, og ikke minst så skyter det grønne som en eksplosjon i bygda da. For isen ligger der som et kjøleskap med åpen dør, og sender kaldluft ut.

Et par kyr er ferdig sinet nå, og en tredje er på vei til å tørrlegges, resten melkes normalt enda, de første er tørrlagte pga lite melk, men det er et deilig vårtegn det også, for oss. De andre skal snart sines, og da er det ferie for kyrne, og fjøsferie for oss. Det blir også deilig!

Det sies foresten at vi har bekymringsfullt lite elg i distriktet pr. tiden. Og det skal jeg ikke benekte, en del ting tyder sterkt på det. Men hos oss er det ikke lite elg. Jeg så 9 elger på 3 dager, fordelt på tre grupper. Fredag kveld var jeg på tur med hundene, og bare få hundremeter fra gården var det to ungkyr, kan tenke meg det var 2 1/2 års tvillinger. De så høye, men unge ut.
Lørdag kveld gikk det fire elger og beitet bak badstu, til hundenes store bekymring, siden de var bak gjerdet... En ku med tvillingkalver, og et dyr til av uvistt kjønn, siden vi så bare føttene.
Søndag morgen var det tre elger til å se på morgentrimturen til hundene og meg, det også bare noen hundremeter fra gården. Dette var store og kompakte dyr, virket voksne, men jeg så ikke tegn til gevir på noen av dem i morgensolen.
Det er artig at vi har elg, oppi all bekymringen om synkende stamme.
Det som ikke er artig er at vi i denne bygda, på _denne siden_ av bygda, kommer til å være de som koster på all maten til disse elgene gjennom sommeren, og at vi sannsynligvis også må bære utgiftene til å fóre opp en ny stamme til regionens jegere... Det føles litt som en urettferdig utgift... men vi får se, om mine spådommer blir virkelighet.

Det gode er at vi ikke har sett mye hjort enda, den stammen begynner å bli alt for stor, kanskje den har begynt å minske til en fornuftig størrelse? Hmm, det tror jeg ikke helt på, sånn innerst inne...

Jeg tenkte at det var litt rart at ikke elgene splitter opp gruppene snart, og i kombinasjon med at hjorten ikke har kommet forbi, kan det være spesielle grunner for det? Kan det være noe bak trærne i skogen som gjør dem urolige? Hvem vet?

Og du verden som jeg ønsker meg et speilreflekskamera når disse dyrene viser seg, mine kamera har altfor dårlig zoom til at det er noen vits i å forsøke å treffe blink.

Mona

1 kommentar:

Marie sa...

Hos oss har me ikkje elg, men store flokkar med hjort og eindel rådyr. Her me bur kjem dei ikkje så mykje inn på vår innmark sidan det er bygd og bustader rundt her. Andre bønder her forar mange hjort. Flokkar på 10-20 dyr et store mengder gras i løpet av ein sommar.

Likevel, flotte dyr det er det! Eg har heller ikkje godt nok kamera til å "fange" dei med det.